Συγγραφικό έργο Χαράλαμπου Λεμονίδη

ΒΙΒΛΙΑ

ΔΙΑΤΡΙΒΗ
Ch. Lemonidis, (1990) “Conception, réalisation et résultats d’une expérience
d’enseignement de l’homothétie”. I.R.E.M. de Strasbourg, 1990, σελ. 315.
https://doi.org/10.12681/eadd/3786

ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ

1. Χ. Λεμονίδης (1994). Περίπατος στη Μάθηση της Στοιχειώδους Αριθμητικής.
Εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη, Θεσ/νίκη, σελ. 240.
2. Χ. Λεμονίδης (2000). Στοιχεία Αριθμητικής και θεωρίας Αριθμών για το δάσκαλο.
Εκδόσεις Πατάκη. Αθήνα, σελ. 195.
3. Χ. Λεμονίδης (2003). Μια νέα πρόταση διδασκαλίας των Μαθηματικών στις πρώτες
τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Εκδόσεις Πατάκη. Αθήνα, σελ. 235.
4. Χ. Λεμονίδης (2013). Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής. Νοεροί υπολογισμοί.
Λογαρέζω με το τσιμίδι μ’. Εκδόσεις Ζυγός. Θεσσαλονίκη, σελ. 440.
5. Lemonidis, Ch. (2015). Mental Computation and Estimation: Implications for
mathematics education research, teaching and learning. Routledge. P.244.
https://doi.org/10.4324/9781315675664
6. Λεμονίδης, Χ. (2017). Στην τροχιά των ρητών. Εκδόσεις Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.
σελ. 576.

ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

Σειρά βιβλίων με τίτλο: Μαθηματικά της φύσης και της ζωής
1. Μαθηματικά Α’ Δημοτικού. Χ. Λεμονίδης, Α. Καψάλης, Δ. Πνευματικός, Α.
Θεοδώρου, μέλη συγγραφικής ομάδας. Φορέας: Ελληνικά Γράμματα.
Βιβλίο για τον Εκπαιδευτικό. Σελ. 160
Βιβλίο για το Μαθητή. Σελ. 140.
Τετράδιο εργασιών του Μαθητή. Σελ. 140.
Επιστολές στο γονέα
Φυλλάδια αξιολόγησης
Lemonidis, Ch., Theodorou, A., Kapsalis, A., & Pneumatikos, D. (2006a). 1st Grade of
Primary School Mathematics. Mathematics of Nature and Life, Nos. A & B. Athens:
OEDV (in Greek)
Lemonidis, Ch., Theodorou, A., Kapsalis, A., & Pneumatikos, D. (2006b). 1st Grade of
Primary School Mathematics. Mathematics of Nature and Life. Teacher’s Book. Athens:
OEDV (in Greek).
2. Μαθηματικά Γ’ Δημοτικού. Χ. Λεμονίδης, Ε. Θεοδώρου, Κ. Νικολαντωνάκης, Ι.
Παναγάκος, Α. Σπανακά, μέλη συγγραφικής ομάδας. Φορέας: Ελληνικά Γράμματα.
Βιβλίο για τον Εκπαιδευτικό. Σελ. 170
Βιβλίο για το Μαθητή. Σελ. 150.
Τετράδιο εργασιών του Μαθητή. Σελ. 150.
Επιστολές στο γονέα
Φυλλάδια αξιολόγησης
Λεμονίδης, X., Θεοδώρου, E., Νικολαντωνάκης, K., Παναγάκος, I., Σπανακά, A. (2006).
Μαθηματικά Γ’ Δημοτικού. Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής. Βιβλίο μαθητή.
Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΑΕΔ). Υπουργείο Παιδείας. Σελ. 150.
Lemonidis, Ch., Theodorou, E., Nikolantonakis, Κ., Panagakos, Ι., Spanaka, Α., (2006).
3rd grade Mathematics. Nature and Life Mathematics. Students’ book. School Book
Publishing Organisation. Ministry Of Education. P. 150 [in Greek].
Τα παραπάνω δύο πακέτα εκπαιδευτικού υλικού – Μαθηματικά Α’ και Γ’
Δημοτικού – υποβλήθηκαν σε διαγωνισμό κρίση τον Αύγουστο του 2003 στο
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Μετά από αξιολόγηση επιλέχθηκαν και διδάσκονται στα
σχολεία από το έτος 2006-2007.
3. Μαθηματικά Β’ Δημοτικού. Χ. Λεμονίδης
Βιβλίο για τον Εκπαιδευτικό. Σελ. 286
Συμπεριλαμβάνονται:
Επιστολές στο γονέα
Φυλλάδια αξιολόγησης
Βιβλίο Μαθητή Τετράδιο εργασιών. Σελ. 258.
Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα.
4. Λεμονίδης, Χ. (2018). Πρότυπο βιβλίο Μαθηματικών Β’ Δημοτικού. Εκδόσεις
Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΜΕ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΚΡΙΤΩΝ

118. Χαριτάκη, Γ., Κούλη, Σ., Σούλης, Σ-Γ., Λεμονίδης, Χ. (2020). Προτεινόμενο
θεωρητικό σχήμα, δομή των παραγόντων και υφιστάμενες συσχετίσεις της
Διδακτικής Αυτό-αποτελεσματικότητας των Εκπαιδευτικών Ειδικότητας
Μαθηματικών.
117. Lemonidis, C., & Pilianidis, N. (2020). The 8th Grade Students’ Competencies in
Alternating Different Symbolic Representations of Rational Numbers. International
Electronic Journal of Mathematics Education, 15(3), em0587.
https://doi.org/10.29333/iejme/7865
116. Lemonidis, Ch., Gkolfos, A. (2020). Number line in the history and the education
of mathematics. Journal Teaching Innovations. Special Issue 33(1), p. 36-56.
https://doi.org/10.5937/inovacije2001036L
115. Mouratoglou, Α., Lemonidis, Ch. (2019). How teachers’ knowledge is
influenced by a professional learning intervention in estimation. International Journal
of Education and Research, 7(9), p. 87-100.
114. Lemonidis, Ch., Likidis, N. (2019). An integrated hierarchical model of 5th grade
students’ computational estimation strategies. International Journal of Mathematical
Education in Science and Technology.
https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1663951
113. Χαράλαμπος Λεμονίδης (2019). Οι αντιλήψεις για τη φύση των μαθηματικών και
οι επιρροές στη διδασκαλία τους. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου
Επιστημολογίας. Διδακτική των Επιστημών. Ο εκδημοκρατισμός της γνώσης:
γνωστικά τείχη, εκλαΐκευση, προκλήσεις και διαχείριση. Εκδόσεις ΛΟΓίΑ/LOGIA
Καβάλα 2019, σελ. 135-144.
112. Lemonidis, Ch., Stavrou, A., Papoutzis, L. (2019). Multiple representations in
textbooks: Evoking senses during the learning process of mathematics. Selected
Proceedings from the 11th International Conference of the Hellenic Semiotics
Society, Thessaloniki, pp. 346-359.
111. Lemonidis, Ch. & Kaiafa, I. (2019). The effect of using Storytelling Strategy on
students’ performance in fractions. Journal of Education and Learning. Vol. 8, No. 2;
pp.165-175. https://doi.org/10.5539/jel.v8n2p165
110. Θεοφανίδου, Ι., Βάσιου, Α., & Λεμονίδης, Χ., (2018). Η αξιολόγηση του βιβλίου
των μαθηματικών σε σχέση με τα συναισθήματα και τους στόχους επίτευξης των
μαθητών/τριών. Στα Πρακτικά 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 8,
323-334. https://doi.org/10.12681/edusc.2681
109. Palaigeorgiou G., Liakou S., Tsolopani C., Lemonidis C. (2018). Movable,
Resizable And Dynamic Number Lines For Fraction Learning In A Mixed Reality
Environment. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL
2018), pp. 118-129, Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11935-5_12
108. Lemonidis, C., Tsakiridou, H., & Meliopoulou, I. (2018). In-Service Teachers’
Content and Pedagogical Content Knowledge in Mental Calculations with Rational
Numbers. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(6), 1127-
1145. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9822-6
107. Βαρβέρης, Σ. Παλαιγεωργίου, Γ. Λεμονίδης, Χ. (2017). Επιτραπέζιο παιχνίδι
επαυξημένης πραγματικότητας για εκμάθηση στρατηγικών νοερών υπολογισμών.
Στο Κ. Παπανικολάου, Κ. κ. ά. (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 5ου Πανελλήνιου
Συνεδρίου «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», σ. 480-491,
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, 21-23 Απριλίου 2017.
ISSN 2529-0924, ISBN 978-618-83186-0-1.
106. Λεμονίδης, Χ. Ουζουνίδου, Κ. (2017). Γνώση Περιεχομένου και Παιδαγωγική
Γνώση Περιεχομένου των μελλοντικών δασκάλων στους ρητούς αριθμούς. Πρακτικά
7ου Συνεδρίου Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών (Ε.ΝΕ.ΔΙ.Μ)
Αθήνα, σελ. 845-856.
105. Palaigeorgiou, G. Chloptsidou, I. Lemonidis, Ch. (2017). Computational
estimation in the classroom with tablets, interactive selfie video and self-regulated
learning. International Conference on Interactive Mobile Communication
Technologies and Learning (IMCL), At Thessaloniki, Greece. https://doi.org/10.1007/978- 3-319-75175-7_84
104. Mavroeidi, E. & Lemonidis, Ch. (2017). Elementary teachers’ attitudes and
perceptions regarding the teaching of fractional numbers. In Kakana, D-M. & Manoli,
P. (eds.) (2017). Digital Proceedings from the 3rd International Symposium on New
Issues on Teacher Education-ISNITE 2015, 360-364, Volos, Greece, 11-13
September 2015. Volos: University of Thessaly Press. ISBN: 978-960-9439-47-3.
103. Likidis, N., Lemonidis, Ch. (2016). Experimental teaching of estimation in the
5th Grade. Proccedings of 3nd International Conference ‘Education Across Borders’,
6-7 October, 2016, in “St. Kliment Ohridski” University, Bitola.
102. Stamou, A., Lemonidis, Ch. (2016). Experimental math program in summer
camp. Proccedings of 3nd International Conference ‘Education Across Borders’, 6-7
October, 2016, in “St. Kliment Ohridski” University, Bitola.
101. Mpiladeri, M., Palaigeorgiou, G. and Lemonidis, Ch. (2016). FRACTANGI: A
tangible learning environment for learning about fractions with an interactive number
line. 13th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital
Age (CELDA 2016) (13th, Mannheim, Germany, Oct 28-30, 2016).
100. Lemonidis, Ch. Hliadou, Th. (2016). Εffects of remedial instruction on 6th grade
students with and without difficulties in fractions. Biennial Meeting of EARLI SIG 3 –
Conceptual Change, Florina, Greece.
99. Ανεστάκης, Π., Λεμονίδης, Χ. (2015). Διδασκαλία υπολογιστικών εκτιμήσεων σε
ενήλικες: μια μελέτη περίπτωσης σε ένα σχολείο δεύτερης ευκαιρίας. Πρακτικά 6ου
Συνεδρίου Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών (Ε.ΝΕ.ΔΙ.Μ), σελ. 359-
368, Θεσσαλονίκη.
98. Lemonidis, Ch., Tsakiridou, H., Meliopoulou, I. (2015). In-service teachers’
number sense content knowledge and teaching practice in rational numbers.
Symposium: SIG 11 – Teaching and Teacher Education, 16th Conference EARLI
2015, Cyprus.
97. Lemonidis, Ch., Pnevmatikos, D., Liguras, G. (2015). Cognitive and
metacognitive predictors of flexibility in mental calculations. Symposium: SIG 17 –
Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction, 16th Conference
EARLI 2015, Cyprus.
96. Πουρνάρα, A., Λεμονίδης, X., Παλαιγεωργίου, Γ. (2015). «Το Κάστρο Των
Κλασμάτων»: Ένα Ηλεκτρονικό Παιχνίδι Για Τις Πολλαπλές Αναπαραστάσεις Του
Κλάσματος. Proccedings of 7th Conference on Informatics in Education, 9-11
Οκτωβρίου 2015, Πανεπιστήμιο Πειραιά.
95. Λεμονίδης, Χ. (2015). Παρουσίαση, ανάλυση και σύγκριση του ισχύοντος και δύο
σύγχρονων Προγραμμάτων Σπουδών της Γεωμετρίας. Προσκεκλημένη ομιλία στο
13ο Διήμερο Διαλόγου για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών. Χώρος και Γεωμετρία
στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση. 8-9 Μαΐου, Θεσ/νικη.
94. Τσακίρη, Μ. Λεμονίδης, Χ. (2015). Εφαρμογή ενός σχεδίου εργασίας
‘Mathimartika’ για τα μαθηματικά και την τέχνη σε μαθητές της Ε’ τάξης δημοτικού.
Πρακτικά επιστημονικής Ημερίδας με Τίτλο: «Τέχνη Και Εκπαίδευση».
93. Lemonidis, Ch. & Rapti, S. (2014). The effect of attitudes and self-efficacy in
mathematical problem solving. Proccedings of 2nd International Conference
‘Education Across Borders’, 31 October – 2 November, 2014, pp. 203-209 “Fan S.
Noli” University, Korçё.
92. Χριστοδούλου, Α., Σταύρου, Α., Λεμονίδης, Χ., (2014). Συναντήσεις πολιτισμού
και αξιών στα Μαθηματικά της Γ΄ Δημοτικού. 3o Διεθνές Συνέδριο «Σταυροδρόμι
γλωσσών & πολιτισμών: Ζητήματα Δι/Πολυγλωσσίας, Διαγλωσσικότητας και
Γλωσσικών Πολιτικών στην Εκπαίδευση». Διοργανώθηκε στις 30-31 Μαϊου 2014
στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ.
91. Lemonidis, Ch., Kermeli, A., Palaigeorgiou, G., (2014). Exploring number sense
in sixth grade in Greece: an instructional proposal and its learning results. MENON:
Journal Of Educational Research. 1st Thematic Issue, 159-172.
90. Lemonidis, Ch., Mouratoglou, A., Pnevmatikos, D., (2014). Elementary teachers’
efficiency in computational estimation problems. MENON: Journal Of Educational
Research. 1st Thematic Issue, 144-158.
89. Lemonidis, Ch., Tsakiridou, H, Panou, F., Griva, H. (2014). Prospective teacher’s
efficiency and flexibility in prep and mental calculation of two-digit multiplications.
MENON: Journal Of Educational Research. 1st Thematic Issue, 110-125.
88. Lemonidis, Ch., Kaiafa, I. (2014). Fifth and sixth grade students’ number sense in
rational numbers and its relation with problem solving ability. MENON: Journal Of
Educational Research. 1st Thematic Issue, 61-74.
87. Lemonidis, Ch., Nolka, E., Nikolantonakis, K., (2014). Students’ behaviors in
computational estimation correlated with their problem-solving ability. MENON:
Journal Of Educational Research. 1st Thematic Issue, 46-60.
86. Anestakis, P., Lemonidis, Ch. (2014). Computational Estimation in an Adult
Secondary School: a Teaching Experiment. MENON: Journal Of Educational
Research, vol. 4,1st Thematic Issue, 28-45.
85. Λεμονίδης, Χ., Κερμελή, Α. (2014). Συμπεριφορές εκπαιδευτικών πριν και μετά
την πειραματική διδασκαλία σε νοερούς υπολογισμούς με ρητούς αριθμούς.
Πρακτικά 5ου Συνεδρίου Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών
(Ε.ΝΕ.ΔΙ.Μ) ΕΝΕΔΙΜ, Φλώρινα, 2014.
84. Λεμονίδης, Χ., Μουράτογλου, Α. (2014). Συμπεριφορές των δασκάλων της
πράξης σε προβλήματα της υπολογιστικής εκτίμησης. Πρακτικά 5ου Συνεδρίου
Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών (Ε.ΝΕ.ΔΙ.Μ) ΕΝΕΔΙΜ, Φλώρινα,
2014.
83. Λεμονίδης, Χ., Καϊάφα, Ι. (2014). Κατανόηση και ευελιξία των μαθητών Ε’ και Στ’
τάξης στους υπολογισμούς με ρητούς αριθμούς. Πρακτικά 5ου Συνεδρίου Ένωσης
Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών (Ε.ΝΕ.ΔΙ.Μ) ΕΝΕΔΙΜ, Φλώρινα, 2014.
82. Λεμονίδης, Χ., Καϊάφα, Ι. (2013). Αντιμετώπιση προβλημάτων (ρεαλιστικών και
μη) από επίλεκτους μαθητές Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού στα πλαίσια του διαγωνισμού των
«Μαθηματικών της Φύσης και της Ζωής». 5th International Week Dedicated to Maths
2013, 27 – 31 March, Thessaloniki.
81. Lemonidis, Ch., Kaimakami, A. (2013). Prospective elementary teachers’
knowledge in computational estimation. MENON: Journal Of Educational Research.
Issue 2b, 86 – 98.
80. K. Flegas, Ch. Lemonidis (2013). Exploring Logical Reasoning and Mathematical
Proof in Grade 6 Elementary School Students. Canadian Journal of Science,
Mathematics and Technology Education. Volume 13, Issue 1, pages 70 – 89.
https://doi.org/10.1080/14926156.2013.758326
79. Lemonidis, Ch. Kaiafa, I. (2012). Creating, implementing and evaluating storybased
learning text for teaching fractions. Proceedings of 1st International
Conference “Education Across Borders”. Florina, October 5-7, p. 757-765.
78. Lemonidis, Ch. Vasiliadou, A. (2012). Greek students of the third class of high
school confronting subjects of PISA 2003. Proceedings of 1st International
Conference “Education Across Borders”. Florina, October 5-7, p. 794-802.
77. Χ. Λεμονίδης, Κ. Νικολαντωνάκης, Ε. Μήτσου, (2011). Η λύση προβλημάτων
μοντελοποίησης σε μαθητές Στ’ δημοτικού και σε μελλοντικούς δασκάλους: μια
μελέτη περίπτωσης. Πρακτικά 28ου Πανελλήνιου Συνέδριου Μαθηματικής Παιδείας:
Μαθηματική Μοντελοποίηση. Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, Αθήνα 11-13
Νοεμβρίου, σελ. 367-385.
76. Nikolantonakis, K., & Lemonidis, Ch., (2011). La Multiplication Grecque: un
algorithme d’origine historique et son enseignement à l’éducation grecque,
Intégration des dimensions linguistique, historique et culturelle des mathématiques
dans leur enseignement, dans Kuzniak, A., & Sokhna, M., Enseignement des
mathématiques et développement: enjeux de société et de formation. Actes du
Colloque Espace Mathématique Francophone. Revue Internationale Francophone
Numéro Spécial 2010. ISSN 0850 – 4806.
75. Φραγγίδου, Ρ, Χ. Λεμονίδης (2011). Συμπεριφορές μαθητών Γυμνασίου με
μαθησιακές δυσκολίες και δίγλωσσων μαθητών και μη, σε καταστάσεις
πολλαπλασιασμού. Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνέδριου Επιστημών Εκπαίδευσης
Αθήνα, 2-5 Ιουνίου 2011.
74. Χ. Λεμονίδης, Ι. Καϊάφα (2011). Οι απόψεις και εμπειρίες μελλοντικών δασκάλων
σχετικά με τη διδασκαλία των μαθηματικών με τη χρήση λογοτεχνίας. Πρακτικά 4ου
Συνεδρίου Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών. Σελ. 303-312,
ΕΝΕΔΙΜ, Ιωάννινα, 2011.
73. Χ. Λεμονίδης, Ε. Θεοδώρου (2011). Μαθηματικές δραστηριότητες σχεδιασμένες
από υποψηφίους δασκάλους: μια διδακτική ανάλυση. Πρακτικά 4ου Συνεδρίου Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών. Σελ. 293-302, ΕΝΕΔΙΜ, Ιωάννινα,
2011.
72. Χ. Λεμονίδης, Κ. Αρσένης, Σ. Μαρκάδας (2011). Οι αναστοχαστικές δεξιότητες
αυτοαξιολόγησης υποψηφίων δασκάλων σε διδασκαλίες τους στο μάθημα των
μαθηματικών. Πρακτικά 4ου Συνεδρίου Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των
Μαθηματικών. Σελ. 283-292, ΕΝΕΔΙΜ, Ιωάννινα, 2011.
71. Χ. Λεμονίδης, Σ. Μαρκάδας, Ε. Τσακιρίδου (2011). Ένα μοντέλο για τον
προσδιορισμό της γονεϊκής εμπλοκής των Ελλήνων γονέων στην εκπαίδευση των
παιδιών τους στα Μαθηματικά. «Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών» ΕΝΕΔΙΜ.
Τεύχος 6. Νοεμ. 2011. https://doi.org/10.12681/enedim.15035
70. Χ. Λεμονίδης, Χ., Αποστόλου (2011). Συμπεριφορές μαθητών Γ’ Γυμνασίου σε
αποδείξεις προβλημάτων γεωμετρίας με το πρόγραμμα Geogebra. Ευκλείδης Γ’,
τεύχος 74, σελ. 179-195, 2011.
69. Χ. Λεμονίδης, (2010). Τα Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής. Θεωρητικές
αρχές και επιλογές για τα σχολικά βιβλία των μαθηματικών της Α’ και Γ’ τάξης του
Δημοτικού Σχολείου. Συλλογικός τόμος. Διδακτική των Μαθηματικών: Θεωρητικές και
Ερευνητικές Προσεγγίσεις. Εκδ. Σακονίδης κ.ά. (Υπό έκδοση)
68. Ch. Lemonidis, D., Polytidis (2010). The implementation of an electronic model in
teaching negative numbers and their operations. 13 th International Conference ICT
in the education of the Balkan countries Varna, June 17 – 19, 2010. Balkan Society
for Pedagogy and Education.
67. Ch. Lemonidis, M. Avgerinos (2010). Using a software presenting addition
problems in a realistic way: results in pupils and teachers. 13 th International
Conference ICT in the education of the Balkan countries Varna, June 17 – 19, 2010.
Balkan Society for Pedagogy and Education.
66. Δασκαλάκη, Ν., Κυρίδης, Α., Λεμονίδης, Χ. (2009). Μεταπτυχιακές σπουδές στις
επιστήμες της εκπαίδευσης: κοινωνικό προφίλ και εξειδίκευση σπουδών στα
Παιδαγωγικά Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Επιστημονικό
Συνέδριο «Εκπαίδευση και Επιμόρφωση του Εκπαιδευτικού».Πανεπιστημιούπολη
Γάλλου, Ρέθυμνο, 22-23 Μαΐου 2009.
65. Λεμονίδης, Χ., Καραννίκης, Φ. (2009). Η έννοια της αναλογίας στην εργασία και η
σχέση της με τη σχολική εμπειρία. Μελέτη περίπτωσης σε Κύπριους αρτοποιούς από
την επαρχία Λεμεσού. Πρακτικά 5ου διεθνούς διημερίδας διδακτικής Μαθηματικών
Τόμος 1, σελ. 109-119. Πανεπιστήμιο Κρήτης.
64. Μιχαήλ, Ε., Σοφοκλέους, Π., Λεμονίδης, Χ., (2009). Η πολύ-πολιτισμική διάσταση
του πολλαπλασιασμού: Στάσεις και αντιλήψεις Κυπρίων εκπαιδευτικών για τη χρήση
της στη διδασκαλία των Μαθηματικών. Πρακτικά 5ου διεθνούς διημερίδας διδακτικής
Μαθηματικών Τόμος 1, σελ. 17-29. Πανεπιστήμιο Κρήτης.
63. Αρβανιτάκης, Κ., Καριώτογλου Π., Λεμονίδης, Χ., (2009). Tα Νοητικά Μοντέλα
Μαθητών και Εκπαιδευτικών για τη Διάδοση του Ήχου. Πρακτικά 6ου Συνεδρίου
Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 6.
Φλώρινα.
62. Lemonidis, Ch., Pantsiou, E., Anastasiou, D. (2009). Les tables de multiplication
pour des élevés en difficulté en mathématiques : connaissances et comportements.
Premier Colloque Franco-Chypriote de Didactiques des Mathématiques, p. 35-48.
Nicosie, Cyprus.
61. Λεμονίδης, Χ., Τσακιρίδου, Ε., Μαρκάδας, Σ., (2009). Διερεύνηση της Εμπλοκής
των Γονέων στη Μαθηματική Εκπαίδευση των Παιδιών τους. Πρακτικά 3ου Συνεδρίου
Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών. Μαθηματική Εκπαίδευση και
Οικογενειακές Πρακτικές. Σελ. 89-99, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
60. Lemonidis, Ch., Panagiotopoulos, I., Nikolantonakis, K., (2009). Les enseignants
grecs face aux problèmes réalistes. – Les caractéristiques des enseignants qui
influencent les réponses réalistes. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives vol.
14, pages 195 – 212. IREM de Strasbourg, France.
59. Lemonidis, Ch., Ligouras, G., (2009). The effect of social background on third
grade pupils’ mental calculations. Mediterranean Journal for Research in
Mathematics Education. Vol. 8, no 2, pp. 81-100. Nicosia, Cyprus.
58. Lemonidis, Ch. (2008). Longitudinal study on mental calculation development in
the first two grades of primary school. International Journal for Mathematics in
Education. Hellenic Mathematical Society, Volume 1, pp. 47-68. Athens.
57. Nikolantonakis, K., Lemonidis, Ch. (2008). Multiculturalism, History of
Mathematics and Schoolbook of the third class in Primary School in Greece. J.F.
Matos, P. Valero & K. Yasukawa (Eds.) Proceeding of the Fifth International
Mathematics Education and Society Conference. Lisbon, Aalborg University, pp. 398-
405.
56. Lemonidis, Ch. (2008). Prospective teachers’ application of the mathematical
concept of proportion in real life situations. Conference in Five Cities: Nicosia,
Rhodes, Bologna, Palermo, Locarno. Research in Mathematics Education. 2008,
163-172.
55. Λεμονίδης, Χ., Λυγούρας, Γ., (2008). Η επίδοση και η ευελιξία των μαθητών της
τρίτης Δημοτικού στους νοερούς υπολογισμούς. Ευκλείδης Γ’, τεύχος 68, σελ. 20-44,
2008.
54. Τράχηλου, Ε., Χρίστου, Ζ., & Λεμονίδης, Χ., (2008). Οι άτυπες στρατηγικές που
χρησιμοποιούν οι μαθητές στον πολλαπλασιασμό. Πρακτικά 10ου Παγκύπριου
Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 1-3 Φεβρουαρίου, σελ. 449-
462.
53. Καβούζη, Ι., Μεσαρίτης, Γ., & Λεμονίδης, Χ., (2008). Συμπεριφορές μαθητών ΣΤ’
τάξης δημοτικού στο θέμα της μεταφοράς στα μαθηματικά. Πρακτικά 10ου
Παγκύπριου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 1-3
Φεβρουαρίου, σελ. 403-416.
52. Χρυσοστόμου Μ., Χριστοφόρου Ε., & Λεμονίδης Χ., (2008). Σύγκριση
διαδικασιών μοντελοποίησης μαθητών δημοτικού και γυμνασίου. Πρακτικά 10ου
Παγκύπριου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 1-3
Φεβρουαρίου, σελ. 435-448.
51. Lemonidis Ch. (2007). Les comportements des élevés de l’école élémentaire et des
futurs enseignants face aux problèmes réalistes. Colloque COPIRELEM 11-13 juin,
Troyes 2007.
50. Λεμονίδης, Χ., (2007). Διδακτική των Μαθηματικών. Λήμμα στο Λεξικό της
Παιδαγωγικής. Επιμέλεια Π. Ξωχέλλης. Αφοι Κυριακίδη, Θες/νίκη, σελ. 161-163.
49. Λεμονίδης, Χ., Νικολαντωνάκης, Κ., (2007). Ελληνικός πολλαπλασιασμός: Ένας
άγνωστος ιστορικός αλγόριθμος κατάλληλος για τη διδασκαλία. Σύγχρονη
Εκπαίδευση, τεύχος 151, σελ. 169-178.
48. Panaoura, G., Gagatsis, A., Lemonides, Ch., (2007). Spatial abilities in relation to
performance in geometry tasks. 5th CERME, Congress of ERME, the European
Society for Research in Mathematics Education. 22nd of February to 26th of
February 2007, Larnaca, Cyprus. WORKING GROUP 7. Geometrical Thinking 954,
1062.
47. Μιχαήλ, Μ., Λεμονίδης, Χ., (2007). Τα εθνομαθηματικά και η διδασκαλία μοτίβων:
μια ερευνητική μελέτη σε μαθητές Ε’ τάξης. Πρακτικά 9ου Παγκύπριου Συνεδρίου
Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 2-4 Φεβρουαρίου, σελ. 291-302.
46. Σοφοκλέους, Π., Λεμονίδης, Χ., (2007). Νοεροί – κατ’εκτίμηση υπολογισμοί:
Μαθηματικές διαδικασίες μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια των πρώτων τάξεων του
Δημοτικού της Ελλάδας και της Κύπρου. Πρακτικά 9ου Παγκύπριου Συνεδρίου
Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 2-4 Φεβρουαρίου, σελ. 277-290.
45. Ανδρέου, Ξ., Μενελάου, Α., Λεμονίδης, Χ., (2007). Αντιμετώπιση ρεαλιστικών
προβλημάτων από μαθητές Ε’ Δημοτικού. Πρακτικά 9ου Παγκύπριου Συνεδρίου
Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 2-4 Φεβρουαρίου, σελ. 197-206.
44. Λεμονίδης, Χ., Κολλινιάτη, Β. (2007). Τα Μαθηματικά της φύσης και της ζωής.
Αλλαγές στο έργο του εκπαιδευτικού των μαθηματικών. Πρακτικά 9ου Παγκύπριου
Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας και Επιστήμης, Πάφος 2-4 Φεβρουαρίου, σελ. 39-
49.
43. Λεμονίδης Χ. (2007). Ο εκσυγχρονισμός των μαθηματικών περιεχομένων στα νέα
βιβλία της Α΄ και Γ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Γέφυρες, 31:24-31.
42. Πνευματικός, Δ., Λεμονίδης, Χ., & Πασχαλίδου, Δ. (2006). Οι πεποιθήσεις των
γονέων και των εκπαιδευτικών για τις επιδόσεις των μαθητών στα Μαθηματικά.
Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 41, 146-164.
41. Λεμονίδης Χ. (2006). Οι αρχές για τη διδασκαλία και ο εκσυγχρονισμός των
αριθμητικών εννοιών στα νέα βιβλία της Α’ τάξης του δημοτικού σχολείου.
Γέφυρες, 30:30-39.
40. Χ. Λεμονίδης (2006). Οι βασικές αλλαγές που πραγματοποιούνται στα νέα βιβλία
των Μαθηματικών της Α’ και Γ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Στο Τα νέα διδακτικά
βιβλία του Δημοτικού Σχολείου. Πρακτικά Ημερίδων. 27η και 30η Περιφέρειες
Σχολικών Συμβούλων Αθηνών. Σελ. 88-110.
39. Lemonidis, Ch., Tsakiridou, H. Kapsalis, Ch., (2006). Mathematical Knowledge
level of Primary Education Department students. 3rd International Conference on the
Teaching of Mathematics at the Undergraduate Level (ICTM 3). June 30 – July 5,
2006, Istanbul, Turkey. (Paper no 270).
38. Lemonidis, Ch., Theodorou, Eut., (2006). The development of prospective
teachers. ideas in designing lesson plans in Mathematics. 3rd International
Conference on the Teaching of Mathematics at the Undergraduate Level (ICTM 3).
June 30 – July 5, 2006, Istanbul, Turkey. (Paper no 326).
37. Λεμονίδης, Χ. (2005). Τα μαθηματικά της φύσης και της ζωής: μια αντίληψη για τη
διδασκαλία των Μαθηματικών. Παρουσίαση ενός αποσπασματικού παραδείγματος
από εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Θέματα στην Εκπαίδευση, 6:2-3, 161-170. Ελληνικά
Γράμματα.
36. Θεοδώρου Ε., Λεμονίδης Χ., (2005). Εθνομαθηματικά και Γεωμετρία: μια νέα
διαθεματική πρόταση για τη διδασκαλία της Γεωμετρίας στις πρώτες τάξεις του
Δημοτικού. Πρακτικά 4ης Διεθνούς Διημερίδας Διδακτικής Μαθηματικών.
Πανεπιστήμιο Κρήτης, Π.Τ.Δ.Ε. Ρεθύμνου, σελ. 221-229.
35. Λεμονίδης Χ., Χατζηλιαμή Μ. (2005). Τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της
οικογένειας και οι αριθμητικές γνώσεις των νηπίων. Πρακτικά 4ης Διεθνούς
Διημερίδας Διδακτικής Μαθηματικών. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Π.Τ.Δ.Ε. Ρεθύμνου, σελ.
83-92.
34. Lemonidis Ch. (2005). Les mathématiques de la nature et de la vie: une
conception pour l’enseignement des mathématiques. Présentation d’un exemple
extrait de la formation des enseignants. Colloque COPIRELEM 30, 31- Mai,
Strasbourg 2005.
33. Αρβανιτάκης, Κ., Λεμονίδης, Χ., Μικρόπουλος, Τ., (2004). Οι Ιδέες Μαθητών και
Φοιτητών σχετικά με τον Ήχο. Κριτική Θεώρηση. (Πρακτικά 4ου Συνεδρίου)
Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση, 4 (Α), 444-
450. Αθήνα.
32. Λεμονίδης, Χ. (2003). Η επιρροή των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας στον τρόπο
διδασκαλίας των καθηγητών των μαθηματικών. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολείων
Δεύτερης Ευκαιρίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθήνα 28-29 Ιουνίου, 2003.
31. Λεμονίδης, Χ., Σπανακά, Α. Φαχαντίδης, Ν., (2003). Μεταπτυχιακοί φοιτητές
χειρίζονται τους στόχους για τη διδασκαλία μέσα από μία πολυμεσική εφαρμογή. 6ο
Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Μαθηματικών και πληροφορικής στην Εκπαίδευση.
Νοέμβριος 2003, Βόλος.
30. Λεμονίδης, Χ. (2003). Η εισαγωγή των πράξεων του πολλαπλασιασμού και της
διαίρεσης στο Δημοτικό: μια πειραματική εφαρμογή. Περιοδικό «Μέντορας», τεύχος
7, σελ. 34-48, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
29. Lemonidis, Ch. (2003). L’enseignement des premières notions arithmétiques
selon l’analyse des différentes représentations des quantités. Annales de
Didactiques et de Sciences Cognitives vol. 9, (parti 2) des actes du colloque
Argentoratum 2002, pages 103 – 117. Strasbourg, France.
28. Λεμονίδης, Χ., Παυλίδης, Α. (2003). Διδασκαλία και μάθηση της γραπτής
διαίρεσης στο δημοτικό σχολείο. Συμπεριφορές μαθητών και απόψεις δασκάλων.
Πρακτικά 3ης Διημερίδας Διδακτικής Μαθηματικών. Επιμέλεια Μ. Κούρκουλος, Κ.
Τσανάκης, Γ. Τρούλης. Π.Τ.Δ.Ε. Ρεθύμνου, σελ. 58 – 66, ISBN 960–87898–0–X.
27. Λεμονίδης, Χ. (2003). Η διδασκαλία του συστήματος αρίθμησης στις πρώτες
τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Πρακτικά 3ης Διημερίδας Διδακτικής Μαθηματικών.
Επιμέλεια Μ. Κούρκουλος, Κ. Τσανάκης, Γ. Τρούλης. Π.Τ.Δ.Ε. Ρεθύμνου, σελ. 189 –
198, ISBN 960–87898–0–X.
26. Λεμονίδης, Χ. (2003). Η αναπαράσταση των ποσοτήτων στις αριθμητικές έννοιες
και η ικανότητα των υποψηφίων δασκάλων να τις χειριστούν. Επιστημονική
επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, τόμος 1, σελ. 291-308.
Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
25. Λεμονίδης, Χ. (2003). Μια διαφορετική διδασκαλία των αριθμών και των πράξεων
στην αρχή του σχολείου. “Γέφυρες”. Τεύχος 9, σελ. 22-29.
24. Χ. Λεμονίδης, Μ. Χατζηλιαμή, Α. Κυρίδης. (2002). Η επίδραση του οικογενειακού
περιβάλλοντος στις αριθμητικές γνώσεις των νηπίων. Παιδαγωγική Επιθεώρηση.
34/2002, σελ. 121-139, Ατραπός.
23. Χ. Λεμονίδης (2002). Μια νέα πρόταση διδασκαλίας στα Μαθηματικά για τις
πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Θέματα στην Εκπαίδευση. Τόμος 3/1, σελ. 5-
22.
22. Lemonidis, Ch., Diamantis, A., Triantafillidou, E. (2002). Teachers estimate the
arithmetic skills of their students when they enter the First Grade of Primary School.
ICTM 2. 1-6 July, Rethimnon.
21. Χ. Λεμονίδης (2002). Αριθμητισμός ή Μαθηματικός Γραμματισμός. Κείμενο
Προδιαγραφών για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Έκδοση του Ινστιτούτου
Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.Ε.Κ.Ε.).
20. Λεμονίδης Χ. , Χατζηλιαμή Μ. (2002). Έρευνα στις γνώσεις των νηπίων σχετικά
με τις αριθμητικές έννοιες. Στο Ε. Κούρτη. Η έρευνα στην προσχολική εκπαίδευση.
Τόμος Β΄. 153-167. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δάρδανος.
19. Χριστοδούλου, Β., Πατάτας, Μ., Λεμονίδης, Χ., (2001). Προφορική Αρίθμηση: Μια
Βασική και Χρήσιμη Γνώση που Όμως η Διδασκαλία την Αγνοεί. Πρακτικά, 4ου
Παγκύπριου Συνέδριου Μαθηματικής Παιδείας και Συμπόσιο Αστροναυτικής και
Διαστήματος. Λάρνακα, σελ. 225-236.
18. Χ. Λεμονίδης (2001). Οι αρχικές αριθμητικές ικανότητες των παιδιών όταν
έρχονται στο Δημοτικό Σχολείο. ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γ’. Τεύχος 55 σσ. 5-21.
17. Π-Χ, Βασιλείου, Χ. Λεμονίδης, Ε. Τσακιρίδου, Γ. Τσακλίδης, Ν. Τσάντας. (1999).
Η Άλγεβρα της Α’ Λυκείου με τη βοήθεια του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Φορείς: Τομέας Στατιστικής και Επιχειρησιακής Έρευνας
Μαθηματικού Τμήματος Α.Π.Θ. Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας Ελληνικής
Μαθηματικής Εταιρίας. Παραδοτέο υλικό του ερευνητικού προγράμματος 5.
16. Χ. Λεμονίδης (1999). Ταξινόμηση, Ανάλυση και Διδακτική αντιμετώπιση των
προσθετικών προβλημάτων. Μάθημα υπό μορφή ιστοσελίδων που μπορεί να
πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως μέσω του διαδικτύου. Ιστοσελίδα (site) στο
διαδίκτυο (Internet) με διεύθυνση http://www.csd.pedagogy.protected.auth.gr.
Παραδοτέο υλικό του ερευνητικού προγράμματος 4.
15. Χ. Λεμονίδης (1999). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε προβλήματα
προσθετικού τύπου. Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με θέμα: Διδακτική των
Μαθηματικών και Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Ρέθυμνο, Οκτώβριος 1999.
14. Α. Καψάλης, Χ. Λεμονίδης (1999). Σύγχρονες τάσεις της διδακτικής των
μαθηματικών. ΜΑΚΕΔΝΟΝ, Περιοδική επιστημονική έκδοση της Παιδαγωγικής
Σχολής Φλώρινας του Α.Π.Θ. Τεύχος 6, σσ. 95-115.
13. Χ. Λεμονίδης (1998). Διαδικασίες που χρησιμοποιούν οι μαθητές της Α΄ τάξης του
Δημοτικού σε πράξεις και προβλήματα προσθετικού τύπου. Συμπεράσματα και
προτάσεις για τη διδασκαλία. Πρακτικά 1ης Διημερίδας του Πανεπιστημίου Κρήτης στη
Διδακτική των Μαθηματικών. 1998, σελ. 161-174.
12. Χ. Λεμονίδης (1998). Διδασκαλία των πρώτων αριθμητικών εννοιών. Ερευνητική
διάσταση της Διδακτικής των Μαθηματικών, Τεύχος 3. Περιοδική έκδοση του
Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. σσ. 87-
122.
11. Lemonidis C. (1997). A few remarks regarding the teaching of geometry, through
a theoretical analysis of the geometrical figure. Nonlinear Analysis: Theory, Methods
& Applications, 30(4), 2087-2095. https://doi.org/10.1016/S0362-546X(97)00294-0
10. Χ. Λεμονίδης (1996). Δυσκολίες και αντιλήψεις των μαθητών κατά το πέρασμα
από την αριθμητική στην άλγεβρα. ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γ’ Τόμος 13, Τεύχος 45 σσ. 61-70.
9. Χ. Λεμονίδης (1996). Εμπειρική έρευνα στην ικανότητα επίλυσης εξισώσεων Α’
βαθμού από μαθητές Γυμνασίου. Ερευνητική διάσταση της Διδακτικής των
Μαθηματικών, Τεύχος 1. Περιοδική έκδοση του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας
της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, σσ. 14-35.
8. Χ. Λεμονίδης (1994). Στάση των δασκάλων ως προς τα Μαθηματικά και τη
διδασκαλία τους. ΜΑΚΕΔΝΟΝ, Περιοδική επιστημονική έκδοση της Παιδαγωγικής
Σχολής Φλώρινας του Α.Π.Θ. Τεύχος 1, σσ. 73-83.
7. Α. Γαγάτσης, Χ. Λεμονίδης (1994). Προφορική αρίθμηση: Μια βασική και χρήσιμη
γνώση που η διδασκαλία την αγνοεί. Διάσταση, Τεύχος 4, σσ. 30-40.
6. Χ. Λεμονίδης (1994). Γιατί και πώς χρησιμοποιούν οι μαθητές τα δάκτυλά τους
στην εκτέλεση απλών προσθέσεων και αφαιρέσεων. Διάσταση, Τεύχος,2-3, σσ. 96-
112.
5. Χ. Λεμονίδης, (1993). Επίδραση των τυπικών αναπαραστάσεων στη συμπεριφορά
του μαθητή. Παραδείγματα από τη Γεωμετρία. Εισήγηση στο 4o Πανελλήνιο Συνέδριο
Ψυχολογικής Έρευνας. ΕΛΨΕ Θεσ/νίκη, 27-30 Μαΐου 1993. Περίληψη στα πρακτικά
σελ. 198.
4. Χ. Λεμονίδης, (1992). Διάφορες Μαθηματικές παρουσιάσεις και συμπεριφορά των
μαθητών στο θεώρημα του Θαλή. Τετράδια Διδακτικής των Μαθηματικών. Τεύχος 12,
σσ. 7-24, Θεσ/νίκη.
3. Ch. Lemonidis, (1991). Une analyse de la complexité cognitive de la notion
d’homothétie. PEDAGOGIES. Cahiers du Laboratoire de Pédagogie Expérimentale
de l’universite de Louvain. Nο.1, pp. 71-79, Bruxelles.
2. Ch. Lemonidis, (1991). Analyse et réalisation d’une expérience d’enseignement
de l’homothétie. Recherches en Didactique des Mathématiques (R.D.M). Vol. 11,
Νο.2.3 pp. 295-324, France. https://revue-rdm.com/1991/analyse-et-realisation-dune/
1. Χ. Λεμονίδης, (1990). Ιστορική και επιστημολογική ανάλυση της ομοιοθεσίας.
Τετράδια Διδακτικής των Μαθηματικών. Τεύχος 6, σσ. 13-53, Θεσ/νίκη.